Czy UX i UI to to samo (i dlaczego nie)?

Każda branża ma swoje klasyczne dyskusje, które nigdy nie są do końca rozstrzygnięte i powracają w rozmaitych rozmowach jak bumerang.
W projektowaniu produktów cyfrowych debatą starą jak świat jest ta o różnicy pomiędzy UI a UX. 

Chociaż niezliczone analogie wyjaśniają, jak te dwie koncepcje się uzupełniają, oddzielenie ich od siebie grubą kreską pozostaje niemożliwe. Szczególnie jeśli jesteś nowy_a w świecie projektowania, kluczowe jest posiadanie ogólnego zrozumienia, jak i kiedy używać tych terminów.

Czy UX i UI to to samo?

Zdecydowanie nie.

UI (interfejs użytkownika, ang. User Interface) odnosi się do wizualnych elementów interfejsu, za pomocą których ludzie wchodzą w interakcję z produktem. UI Designerzy to zwykle osoby o dużym wyczuciu estetyki, ale
i umiejętności współpracy i komunikacji – bo ich poczucie estetyki bywa sprzeczne z poczuciem estetyki klienta.

UX (doświadczenie użytkownika, ang. User eXperience) koncentruje się na użytkowniku i jego potrzebach; strona wizualna schodzi tutaj na dalszy plan. UX Designerzy to trochę jack of all trades – łączą w sobie (chociażby skromne) umiejętności UI Designera, marketingowca i analityka danych. Dzięki temu są w stanie opracować najbardziej intuicyjne rozwiązanie dla danej grupy docelowej.

Możemy spojrzeć na produkt cyfrowy jak na luksusowy samochód. Jeśli auto jest intuicyjne w prowadzeniu, ma wszystkie przyciski tam, gdzie się tego spodziewasz, a jego użytkowanie sprawia ci dużo frajdy – to właśnie jest przykład przemyślanego User Experience. Niemniej jednak jeśli nasz doskonale zaprojektowany sportowy samochód będzie wyglądał jak Fiat Multipla, nikt nie będzie zawracał sobie głowy, żeby przekonać się, że pod jego maską drzemie potwór. Tutaj widać więc moc, jaka drzemie w odpowiednim UI.

Jak widać, UX i UI są ze sobą ściśle powiązane. To prowadzi nas do kolejnego pytania…

Czy należy się martwić o dokładną różnicę między UX a UI?

Nie.

Jeszcze niedawno ludzie tworzący produkty online byli znany po prostu jako web developerzy. Branża projektowa cały czas się jednak rozwija i dojrzewa. Najpierw zaczęto szczegółowo wyróżniać terminy takie jak UX i UI, ale nawet teraz cały czas pojawiają się nowe, bardziej wyspecjalizowane role: UX Writer, UX Researcher itd. 

Sposób, w jaki myślimy o projektowaniu ciągle ewoluuje, ale właśnie to sprawia, że ta dziedzina jest tak ekscytująca. Jasne, warto wiedzieć, jak zgrabnie zaprezentować swoją pozycję w dyskusji UX/UI, ale musimy pamiętać, że UX i UI nakładają się na siebie, uzupełniają i nie są czymś rozłącznym.

źródło: https://blog.prototypr.io/ux-vs-ui-similarity-differences-837775584cd8

Dlaczego warto jest łączyć różne kompetencje?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, kluczem do projektowania produktów, które wywołują u użytkownika szybsze bicie serca, jest połączenie wiedzy z różnych dziedzin.

Dla tych z Was, którzy chcieliby rozszerzyć swoją wiedzę z projektowania produktów, przygotowaliśmy warsztaty “Projektowanie użytecznych interfejsów” z Michałem Mazurem. W trakcie warsztatów dowiecie się, jak stworzyć część UX niezbędną do rozpoczęcia projektowania na poziomie UI.

„Nawet po zrobieniu ociekających złotem i tłuszczem badań użytkowników i warsztatów z interesariuszami, koncept produktu może się rozbić o zwyczajnie słabo zaprojektowane funkcje aplikacji lub niską ich użyteczność – mówi autor. – Umiejętność projektowania interfejsów to podstawa pracy w branży UX na świecie, a szczególnie w Polsce, gdzie pracy dla strategów i badaczy nadal jest niewiele.”

Na warsztatach dowiesz się jak:

  • Rozpoznać dobre i złe rozwiązania w istniejących interfejsach cyfrowych,
  • Zaplanować interfejs od podstaw,
  • Wykorzystać podstawy psychologii do stworzenia solidnych podstaw pod interakcje,
  • Podchodzić do projektowania podstawowych elementów produktów cyfrowych – nawigacji oraz formularzy,
  • Jak dbać o przemyślany projekt responsywny.

Wiedzę z warsztatów będziesz w stanie wykorzystać w swojej codziennej pracy nad produktem nawet, jeśli do tej pory nie miałeś_aś do czynienia z User Experience. Osoby znające podstawy procesu projektowania UX szybko zobaczą natomiast, dlaczego umiejętności zdobyte na szkoleniu nie wystarczą, żeby zapewnić użytkownikom dobre doświadczenie.

Szczegółowy program warsztatów oraz informacje o zapisach znajdziesz tutaj.