Zaprojektowanie poprawnego testu użyteczności i jego realizacja wymaga wielu umiejętności badawczych – począwszy od odpowiedniego zdefiniowania problemów, dobór technik i próby, moderowania sesji badawczych, aż po analizę i interpretację wyników.
Na warsztacie przeprowadzę Was przez cały proces testowania użyteczności i pokażę, jak uniknąć pułapek, które czekają na Was na poszczególnych etapach. Dzięki przeplatającym się częściom teoretycznym i praktycznym, po warsztacie wyjdziecie z dużą dawką wiedzy i konkretnymi umiejętnościami.
Dla kogo jest ten warsztat?
- Dla osób zaczynających pracę z UX – początkujących projektantów i badaczy.
- Dla osób rozwijających własne produkty cyfrowe (serwisy www, aplikacje mobilne), którzy chcą dowiedzieć się, jak samodzielnie testować rozwiązania z użytkownikami.
- Dla osób, które mają za sobą juz pierwsze doświadczenia w badaniach użyteczności, ale chciałyby doszlifować swoje umiejętności.
Czego się nauczysz?
- Dowiesz się, jak dobrać próbę do testów użyteczności i kiedy 5 użytkowników Ci wystarczy, a kiedy 5 to będzie za mało.
- Napiszesz scenariusz badania, który będzie odpowiadał na konkretne pytania badawcze.
- Nauczysz się, jak moderować sesje badawcze – jak rozmawiać z uczestnikami i prowadzić sesje w taki sposób, aby otrzymać wiarygodne wyniki; dowiesz się, czy protokół głośnego myślenia jest zawsze dobrym rozwiązaniem.
- Dowiesz się, jak łączyć ze sobą różne źródła danych – płynące z obserwacji zachowań użytkowników oraz ich opinii i odczuć na temat testowanego produktu; dowiesz się, kiedy stosować metryki użyteczności (obiektywne i subiektywne).
- Nauczysz się interpretować wyniki badania i rozsądnie przekładać je na rekomendacje projektowe.
Plan warsztatów
9:00
Wprowadzenie
- Specyfika testów sumatywnych i formatywnych – w jakim celu prowadzone jest badanie (identyfikacja błędów użyteczności vs. pomiar użyteczności) i jak to się przekłada na cały schemat badania
- Omówienie case studies – pokazanie różnych podejść do testowania użyteczności produktów
Planowanie badania
- Dobór próby do badań (wielkość próby, kryteria, wskazówki dot. rekrutacji)
- Stawianie pytań badawczych
- Przegląd technik badawczych służących do testowania użyteczności (zadaniowe testy użyteczności a inne techniki – np. testy zdalne, eyetracking, analiza ekspercka, RITE)
- Opracowanie planu badania użyteczności (warsztat)
13:00
Przerwa na lunch
Scenariusz badania i przygotowanie testów użyteczności
- Struktura sesji z użytkownikami
- Tworzenie zadań do klasycznych testów z użytkownikami
- Miary obiektywne i subiektywne w testach użyteczności (Czy mierzyć czas wykonania zadań, liczbę kliknięć itd.? Jak zmierzyć postrzeganą łatwość, atrakcyjność, zaufanie do produktu?)
- Przygotowanie materiałów do badania – poziom szczegółowości prototypów a otrzymywane wyniki
- Opracowanie scenariusza badania (warsztat)
16:30
Zakończenie
9:00
Prowadzenie testów użyteczności
- Jak moderować sesje i nawiązać dobrą relację z uczestnikiem badania?
- Wskazówki dla prowadzenia sesji badawczych
- Rola obserwatora badań
- Moderowanie testów z użytkownikami (warsztat)
13:00
Przerwa na lunch
Analiza wyników badań
- Metody analizy wyników, wskazówki pozwalające na uniknięcie błędów w analizie
- Analiza wyników z przeprowadzonych testów (warsztat)
Dzielenie się wynikami badań
- Jak pisać raporty z testów użyteczności
- Przegląd innych sposobów na dzielenie się wynikami
16:00
Zakończenie
- Q&A przy kawie
- Rozdanie dyplomów uczestnictwa
Warsztat prowadzi

Milena Rokiczan-Kwapisz
- Badaczka z 9-letnim doświadczeniem, założycielka startupu take&drive.
- Wykładowca na studiach podyplomowych
- User Experience Design na SWPS.
- Przez wiele lat prowadziła kluczowe projekty badawcze w agencji Symetria UX, a także odpowiadała za przekazywanie wiedzy i rozwój kompetencji innych badaczy i projektantów UX. Realizowała badania m.in. dla Mastercard, Booking.com, Polski Standard Płatności czy ING Bank Śląski.
Obecnie pracuje w Santander Bank Polska, gdzie koordynuje badania UX, przekłada wyniki badań na rozwój produktu, a także prowadzi wewnętrzne szkolenia z zakresu badań UX. Jednocześnie rozwija swój startup, w którym odpowiada za strategię rozwoju aplikacji take&drive oraz analizy rynku.
Ma na swoim koncie setki przeprowadzonych rozmów z użytkownikami, przy wykorzystaniu różnych technik (klasycznych testów użyteczności, wywiadów indywidualnych, technik etnograficznych).
Miejsce warsztatów
Adgar Ochota ul. Aleje Jerozolimskie 181B, Warszawa
Opinie o naszych warsztatach

Izabela Undrul
Senior UX Researcher, OLX Group
Uczestnik warsztatów w grudniu 2019
Specjalista UXOpis do pobrania
Dopisz się do listy rezerwowej.
Liczba dostępnych miejsc jest już zapełniona, ale możesz się zapisać na listę rezerwową - uwierz, że warto :)