Badania użyteczności produktów i usług cyfrowych

Testowanie użyteczności rozwiązań cyfrowych powoli staje się standardem, bez którego ciężko wdrażać na rynek zrozumiałe i przyjazne dla użytkowników produkty. Nawet najlepszy projektant nie przewidzi wszystkich zachowań użytkowników czy sposobów, w jaki zinterpretują poszczególne elementy interfejsu czy komunikaty.

1700 PLN netto 1500 PLN netto

Zaprojektowanie poprawnego testu użyteczności i jego realizacja wymaga wielu umiejętności badawczych – począwszy od odpowiedniego zdefiniowania problemów, dobór technik i próby, moderowania sesji badawczych, aż po analizę i interpretację wyników.

Na warsztacie przeprowadzę Was przez cały proces testowania użyteczności i pokażę, jak uniknąć pułapek, które czekają na Was na poszczególnych etapach. Dzięki przeplatającym się częściom teoretycznym i praktycznym, po warsztacie wyjdziecie z dużą dawką wiedzy i konkretnymi umiejętnościami.

Dla kogo jest ten warsztat?

  • Dla osób zaczynających pracę z UX – początkujących projektantów i badaczy.
  • Dla osób rozwijających własne produkty cyfrowe (serwisy www, aplikacje mobilne), którzy chcą dowiedzieć się, jak samodzielnie testować rozwiązania z użytkownikami.
  • Dla osób, które mają za sobą juz pierwsze doświadczenia w badaniach użyteczności, ale chciałyby doszlifować swoje umiejętności.

Czego się nauczysz?

  • Dowiesz się, jak dobrać próbę do testów użyteczności i kiedy 5 użytkowników Ci wystarczy, a kiedy 5 to będzie za mało.
  • Napiszesz scenariusz badania, który będzie odpowiadał na konkretne pytania badawcze.
  • Nauczysz się, jak moderować sesje badawcze – jak rozmawiać z uczestnikami i prowadzić sesje w taki sposób, aby otrzymać wiarygodne wyniki; dowiesz się, czy protokół głośnego myślenia jest zawsze dobrym rozwiązaniem.
  • Dowiesz się, jak łączyć ze sobą różne źródła danych – płynące z obserwacji zachowań użytkowników oraz ich opinii i odczuć na temat testowanego produktu; dowiesz się, kiedy stosować metryki użyteczności (obiektywne i subiektywne).
  • Nauczysz się interpretować wyniki badania i rozsądnie przekładać je na rekomendacje projektowe.

Plan warsztatów

Dzień pierwszyDzień drugi

9:00

Wprowadzenie

  • Specyfika testów sumatywnych i formatywnych – w jakim celu prowadzone jest badanie (identyfikacja błędów użyteczności vs. pomiar użyteczności) i jak to się przekłada na cały schemat badania
  • Omówienie case studies – pokazanie różnych podejść do testowania użyteczności produktów

Planowanie badania

  • Dobór próby do badań (wielkość próby, kryteria, wskazówki dot. rekrutacji)
  • Stawianie pytań badawczych
  • Przegląd technik badawczych służących do testowania użyteczności (zadaniowe testy użyteczności a inne techniki – np. testy zdalne, eyetracking, analiza ekspercka, RITE)
  • Opracowanie planu badania użyteczności (warsztat)

13:00

Przerwa na lunch

Scenariusz badania i przygotowanie testów użyteczności

  • Struktura sesji z użytkownikami 
  • Tworzenie zadań do klasycznych testów z użytkownikami
  • Miary obiektywne i subiektywne w testach użyteczności (Czy mierzyć czas wykonania zadań, liczbę kliknięć itd.? Jak zmierzyć postrzeganą łatwość, atrakcyjność, zaufanie do produktu?) 
  • Przygotowanie materiałów do badania – poziom szczegółowości prototypów a otrzymywane wyniki
  • Opracowanie scenariusza badania (warsztat)

16:30

Zakończenie

9:00

Prowadzenie testów użyteczności

  • Jak moderować sesje i nawiązać dobrą relację z uczestnikiem badania? 
  • Wskazówki dla prowadzenia sesji badawczych 
  • Rola obserwatora badań 
  • Moderowanie testów z użytkownikami (warsztat)

13:00

Przerwa na lunch

Analiza wyników badań

  • Metody analizy wyników, wskazówki pozwalające na uniknięcie błędów w analizie
  • Analiza wyników z przeprowadzonych testów (warsztat)

Dzielenie się wynikami badań

  • Jak pisać raporty z testów użyteczności
  • Przegląd innych sposobów na dzielenie się wynikami

16:00

Zakończenie

  • Q&A przy kawie
  • Rozdanie dyplomów uczestnictwa

Warsztat prowadzi

Milena Rokiczan-Kwapisz

  • Badaczka z 9-letnim doświadczeniem, założycielka startupu take&drive.
  • Wykładowca na studiach podyplomowych 
  • User Experience Design na SWPS.
  • Przez wiele lat prowadziła kluczowe projekty badawcze w agencji Symetria UX, a także odpowiadała za przekazywanie wiedzy i rozwój kompetencji innych badaczy i projektantów UX. Realizowała badania m.in. dla Mastercard, Booking.com, Polski Standard Płatności czy ING Bank Śląski.

Obecnie pracuje w Santander Bank Polska, gdzie koordynuje badania UX, przekłada wyniki badań na rozwój produktu, a także prowadzi wewnętrzne szkolenia z zakresu badań UX. Jednocześnie rozwija swój startup, w którym odpowiada za strategię rozwoju aplikacji take&drive oraz analizy rynku.

Ma na swoim koncie setki przeprowadzonych rozmów z użytkownikami, przy wykorzystaniu różnych technik (klasycznych testów użyteczności, wywiadów indywidualnych, technik etnograficznych).

Miejsce warsztatów

Adgar Ochota ul. Aleje Jerozolimskie 181B, Warszawa

Opinie o naszych warsztatach

Milena jest świetnym nauczycielem, który nawet najtrudniejsze zagadnienia potrafi przekazać w zrozumiały sposób, a przedewszystkim widać, że szczerze interesują ją tematy badawcze i wciąż uaktualnia swoją wiedzę. Jest osobą, która nie godzi się na bylejakość i zawsze stara się poprzeć to, co mówi odpowiednimi źródłami. Szczerze polecam szkolenia prowadzone przez Milenę wszystkim, którym zależy na rzetelności i jakości.
Avatar

Izabela Undrul

Senior UX Researcher, OLX Group
Milena jest w absolutnej czołówce profesjonalistów – nie tylko pod względem doświadczenia zawodowego ale i w aspekcie kompetencji dydaktycznych 🙂
Avatar

Uczestnik warsztatów w grudniu 2019

Specjalista UX

Zapisz się już teraz.

Pamiętaj, że liczba miejsc jest ograniczona, dlatego nie warto zwlekać z zapisem :)








Udostępnij:

Szczegóły:

  • Data: 8 maja 2020
  • Godzina: 8 godz.
  • Rodzaj: warsztaty
  • Poziom: Zaawansowany
  • Czas trwania: 8 godz.
  • Miejsc ogółem: 12
  • Regulamin uczestnictwa: Zapoznaj się

Na skróty:




Liczba miejsc ograniczona!