Co to za szkolenie?
Zaprojektowanie poprawnego testu użyteczności i jego realizacja wymaga wielu umiejętności badawczych – począwszy od odpowiedniego zdefiniowania problemów, dobór technik i próby, moderowania sesji badawczych, aż po analizę i interpretację wyników.
Na warsztacie przeprowadzimy Was przez cały proces testowania użyteczności i pokażemy, jak uniknąć pułapek, które czekają na Was na poszczególnych etapach. Dzięki przeplatającym się częściom teoretycznym i praktycznym, po warsztacie wyjdziecie z dużą dawką wiedzy i konkretnymi umiejętnościami.
Co będziesz robić na warsztatach z badań użyteczności?
- Dowiesz się, jak dobrać próbę do testów użyteczności i kiedy 5 użytkowników Ci wystarczy, a kiedy 5 to będzie za mało,
- Napiszesz scenariusz badania, który będzie odpowiadał na konkretne pytania badawcze,
- Nauczysz się, jak moderować sesje badawcze – jak rozmawiać z uczestnikami i prowadzić sesje w taki sposób, aby otrzymać wiarygodne wyniki; dowiesz się, czy protokół głośnego myślenia jest zawsze dobrym rozwiązaniem,
- Dowiesz się, jak łączyć ze sobą różne źródła danych – płynące z obserwacji zachowań użytkowników oraz ich opinii i odczuć na temat testowanego produktu; dowiesz się, kiedy stosować metryki użyteczności (obiektywne i subiektywne),
- Nauczysz się interpretować wyniki badania i rozsądnie przekładać je na rekomendacje projektowe.
Dla kogo przeznaczone są te warsztaty?
- Dla osób zaczynających pracę z UX – początkujących projektantów i badaczy.
- Dla osób rozwijających własne produkty cyfrowe (serwisy www, aplikacje mobilne), którzy chcą dowiedzieć się, jak samodzielnie testować rozwiązania z użytkownikami.
- Dla osób, które mają za sobą już pierwsze doświadczenia w badaniach użyteczności, ale chciałyby doszlifować swoje umiejętności.
Czy do warsztatów trzeba się przygotować?
W trakcie warsztatów będziemy pracować zdalnie. Do komfortowej pracy przyda Ci się spokojne miejsce do siedzenia, laptop/komputer oraz stabilny internet.
W trakcie zajęć komunikację poprowadzimy o oparciu o Zoom. Ćwiczenia warsztatowe będziemy wykonywać w Miro (dla tych, którzy nie mają doświadczenia z tym narzędziem – przed szkoleniem otrzymacie dostęp do tablicy z krótkimi zadaniami, które ułatwią szybkie zapoznanie się z Miro).
Prowadzący

Badania użyteczności
Badaczka, trenerka oraz moderatorka warsztatów. Wspiera tworzenie strategii rozwoju produktu poprzez łączenie potrzeb użytkowników z potrzebami biznesowymi.
Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu procesów badawczych i koncepcyjnych
na każdym etapie rozwoju produktów w wielu branżach.
Prowadziła różnorodne projekty badawcze w agencji Symetria UX, gdzie pracowała
dla takich klientów jak m.in. Facebook, Mastercard, Polski Standard Płatności, ING Bank Śląski, Santander czy Google.
Obecnie Lead UX Researcher w OLX, gdzie wspiera zespoły produktowe
oraz biznesowe w zrozumieniu użytkowników odwiedzających kategorię Praca. Odpowiada również za szkolenie innych badaczy oraz tworzenie standardów badawczych w firmie.
Na swoim koncie ma setki przeprowadzonych sesji badawczych, w tym badań eye-trackingowych, testów użyteczności czy indywidualnych wywiadów
pogłębionych.
Plan warsztatów
9:00
Wprowadzenie
- Testy sumatywne a formatywne – czyli jak cel badania (np. identyfikacja błędów użyteczności vs. porównanie dwóch designów) przekłada się na cały schemat badania
- Dlaczego dużo rzadziej wykonuje się testy sumatywne?
- Przegląd technik badawczych służących do testowania użyteczności (zadaniowe testy użyteczności a inne techniki – np. testy zdalne niemoderowane, eyetracking, analiza ekspercka, RITE)
- Kiedy NIE robić testów z użytkownikami?
9:00
Planowanie badania formatywnego
- Angażowanie interesariuszy w proces badawczy – plusy i minusy
- Stawianie pytań badawczych
- Dobór próby do badań (wielkość próby, kryteria rekrutacyjne)
- Jak i gdzie znaleźć użytkowników do badań?
- Opracowanie planu badania użyteczności (warsztat – praca w grupach)
13:00
Przerwa
13:30-16:30
Scenariusz badania i przygotowanie testów użyteczności
- Struktura sesji z użytkownikami
- Tworzenie zadań do klasycznych testów z użytkownikami (najczęstsze błędy, wskazówki, przykłady z prawdziwych badań prowadzonych przeze mnie)
- Jak wyciągnąć więcej z testów z użytkownikami? (wywiad wstępny, kwestionariusze, obiektywne miary użyteczności)
- Przygotowanie materiałów do badania
- Testy z użytkownikami w czasach pandemii – co się zmieniło?
- Opracowanie scenariusza badania (warsztat – praca w grupach)
9:00
Prowadzenie testów użyteczności
- Jak moderować sesje i nawiązać dobrą relację z uczestnikiem badania?
- Wskazówki dla prowadzenia sesji badawczych (m.in.: adresowanie błędów poznawczych, sytuacje problematyczne i jak sobie z nimi radzić)
- Rola uczestnika badania
- Rola obserwatora badań
- Moderowanie testów z użytkownikami (warsztat – praca w grupach)
13:00
Przerwa
Sesja pytań i odpowiedzi
WCAG, praca z tym standardem i audytowanie
Analiza
- Metody analizy wyników, wskazówki pozwalające na uniknięcie błędów w analizie
- Analiza wyników z przeprowadzonych testów (warsztat – praca w grupach)
Dzielenie się wynikami badań
- Jak pisać raporty z testów użyteczności?
- Przegląd innych sposobów na dzielenie się wynikami
16:00
Zakończenie
- Q&A przy kawie
- Rozdanie dyplomów uczestnictwa
Dostępne formy płatności
- Wpłata na konto
- Płatność kartą
- Raty 0% (PayU)
- Płatność odroczona o 30 dni (kup teraz, zapłać później)
Zapisz się już teraz.
Pamiętaj, że liczba miejsc jest ograniczona, dlatego nie warto zwlekać z zapisem :)