Narzędzia Google wykorzystywane do analityki internetowej - zestawienie najlepszych przykładów

Spis treści
Nie ulega wątpliwości, że Internet jest dziś nieodzownym elementem działalności większości firm. Jednak skuteczne zarządzanie strategią marketingową, monitorowanie wyników oraz optymalizacja działań wymagają odpowiedniego wsparcia. W tym przypadku z pomocą przychodzą narzędzia do analityki internetowej. Google, jako lider w dostarczaniu technologii cyfrowych, oferuje szeroki wachlarz tego rodzaju rozwiązań. Na które z nich warto zwrócić uwagę?
Jakie korzyści płyną z wykorzystania narzędzi Google do analityki?
Google oferuje rozwiązania, które pomagają firmom lepiej zrozumieć ruch na ich stronach internetowych, analizować zachowania osób użytkujących oraz mierzyć efektywność kampanii reklamowych. Narzędzia Google nie tylko dostarczają precyzyjnych danych, ale również umożliwiają ich interpretację i wykorzystanie w praktyce. Dzięki nim można podejmować trafne decyzje strategiczne, zwiększać konwersję oraz optymalizować działania marketingowe.
A o innych narzędziach marketingowych - takich jak m.in. Figma czy Trello, które także mogą przydać się w codziennej pracy, przeczytacie tutaj: Narzędzia marketingowe, które warto znać - nasze Top 10.
Najlepsze narzędzia Google do analityki internetowej
Poniżej przedstawiamy zestawienie naszym zdaniem nieocenionych narzędzi Google, które wspierają analitykę internetową i mogą być wykorzystywane przez firmy różnych wielkości i z różnego rodzaju branż.
Google Analytics - kompleksowa analiza ruchu na stronie
Google Analytics to darmowe narzędzie od Google służące do analizy ruchu na stronach internetowych i aplikacjach mobilnych. Umożliwia osobom zarządzającym stronami internetowymi, osobom zajmującym się marketingiem czy analityką zbieranie oraz interpretowanie danych o osobach użytkujących odwiedzających stronę. Jego główne funkcje to:
- analiza źródeł ruchu: możliwość identyfikacji, skąd pochodzą osoby odwiedzające (np. organiczne wyniki wyszukiwania, kampanie reklamowe czy media społecznościowe);
- monitorowanie zachowań: narzędzie umożliwia śledzenie ścieżek osób użytkujących, popularnych podstron oraz czasu spędzanego na stronie;
- mierzenie konwersji: dzięki funkcjom takim jak cele i zdarzenia, Google Analytics pozwala mierzyć efektywność działań e-commerce;
- dostęp do danych w czasie rzeczywistym: narzędzie pozwala na bieżąco śledzić ruch na stronie i reagować na niespodziewane zmiany w aktywności osób użytkujących.
A o tym jak skutecznie zwiększyć konwersję pisaliśmy tutaj: Remarketing dynamiczny - jak użyć danych zbieranych na stronie do zwiększenia konwersji?
Google Search Console - analiza wyników w wyszukiwarce
Google Search Console (GSC) dostarcza informacji na temat widoczności witryny w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki Google Search Console można zidentyfikować błędy indeksowania, sprawdzić, które słowa kluczowe przyciągają osoby użytkujące oraz ocenić, jakie działania prowadzą do poprawy pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Inne funkcje to:
- raporty o indeksowaniu: narzędzie dostarcza informacji o tym, które strony są indeksowane, a które mają problemy;
- optymalizacja SEO: narzędzie wskazuje problemy techniczne, takie jak niedziałające linki czy wolne ładowanie strony;
- optymalizacja mobilna: Google Search Console pozwala sprawdzić, w jaki sposób strona działa na urządzeniach mobilnych oraz wykryć potencjalne problemy z responsywnością.
Google Tag Manager - zarządzanie tagami w jednym miejscu
Dla osób zajmujących się marketingiem Google Tag Manager (GTM) to rozwiązanie, które umożliwia łatwe wdrażanie i zarządzanie tagami na stronie internetowej bez konieczności ingerencji w kod strony. Dzięki GTM można szybko i łatwo dodawać nowe tagi, akceleratory oraz inne elementy analityczne.
Dzięki GTM można:
- dodawać kody śledzące: narzędzie obsługuje zarówno tagi Google Analytics, jak i kody z innych platform;
- ułatwiać współpracę z działem IT: brak konieczności angażowania osób zajmujących się programowaniem w każdą zmianę kodu analitycznego;
- monitorować skuteczność działań marketingowych: dzięki GTM możesz śledzić zdarzenia takie jak kliknięcia, wypełnienia formularzy czy oglądanie filmów na stronie.
Co to jest i do czego służy Google Tag Manager więcej pisaliśmy tutaj: Google Tag Manager - co to jest, do czego służy GTM?
Google Ads - analityka kampanii reklamowych
Google Ads to narzędzie nie tylko do tworzenia kampanii reklamowych, ale również do ich analizy. Umożliwia docieranie do osób użytkujących poprzez płatne reklamy w wyszukiwarce Google, na stronach partnerskich, w YouTube oraz w aplikacjach mobilnych.
Narzędzie to oferuje:
- szczegółowe dane o kampaniach: analiza skuteczności poszczególnych reklam i słów kluczowych;
- integrację z Google Analytics: połączenie tych narzędzi pozwala śledzić pełną ścieżkę osób korzystających - od kliknięcia w reklamę po dokonanie zakupu;
- monitorowanie ROI: możliwość dokładnego obliczenia zwrotu z inwestycji w reklamę.
Narzędzia Google wykorzystywane do analityki internetowej - zamień swoje dane w strategię
Google oferuje wiele przydatnych narzędzi do analityki internetowej. Google Analytics, Tag Manager czy Search Console, to tylko niektóre z przykładów rozwiązań, które pozwalają lepiej zrozumieć zachowania osób użytkujących, optymalizować kampanie oraz zwiększać konwersje. Ich integracja i wykorzystanie w codziennej pracy to klucz do sukcesu zarówno dla małych firm, jak i dużych przedsiębiorstw.
O narzędziach Google można dowiedzieć się więcej podczas szkolenia Google Analytics – podstawy implementacji i tworzenia systemów analitycznych, które prowadzi Wojciech Łuczkanyn.
Zachęcamy również do zapisu na nasze pozostałe szkolenia i warsztaty oraz kontaktu w przypadku szkoleń dla grup zorganizowanych.